< Terug naar de kaart

FAQ (veelgestelde vragen)

Op deze pagina vindt u antwoord op veelgestelde vragen:

 

Algemeen:

Werkt Fiets! op mijn Blackberry, Nokia toestel, HTC, Samsung...?

Fiets! is alleen te downloaden op een iPhone of iPod touch.

Werkt Fiets! op een iPad?

Fiets! werkt op uw iPad. Alleen is de applicatie oorspronkelijk ontwikkeld voor de iPhone , waardoor sommige functies niet werken op de iPad. U kunt bijvoorbeeld alleen Fiets! gebruiken met uw scherm in verticalenstand. (portret modus). Wanneer u met uw iPad naar de App Store gaat en zoekt naar Fiets!, kan het zijn dat Fiets! niet gevonden wordt. U moet dan bij de zoekinstellingen op uw iPad aangeven dat u zoekt naar iPhone-applicaties. Dit is zo omdat de applicatie oorspronkelijk ontwikkeld is voor de iPhone. Echter is de applicatie Fiets! zeer goed te gebruiken op de iPad.

Werkt de applicatie samen met een iPod touch en een externe gps-ontvanger?

De iPod Touch is niet getest in combinatie met externe GPS-apparaten. Via deze link vindt u meer informatie over een GPS-apparaat in combinatie met een iPod touch. Wij kunnen echter niet garanderen dat dergelijke apparaten ook met Fiets! werken.

Bestaan er fietshouders voor een Smartphone

Er bestaan verschillende fietshouders voor de iPhone en voor Androidtoestellen. Via de website http://www.fietsappshop.nl kunt u deze aanschaffen.

Heb ik een internetverbinding nodig om de kaarten te tonen tijdens het fietsen?

U kunt vooraf een route plannen met uw draadloze internetverbinding. Kies een van uw opgeslagen routes en start de routebegeleiding. De kaart wordt geladen op uw toestel en wanneer u de routebegeleiding start heeft de applicatie uw route onthouden. Let op: kies vooraf de route die u gaat fietsen en een zoomniveau wat uw voorkeur heeft. U kunt zonder verbinding onderweg niet van route of zoomniveau veranderen. Kortom, wanneer u de kaart eenmaal geladen heeft, en u sluit de app niet af, heeft u niet continu een internetverbinding nodig tijdens het fietsen.

Ik mis in mijn omgeving knooppunten en tussenliggende routes, hoe kan dat?

Fiets! maakt gebruik van het knooppuntennetwerk van Toerisme Vlaanderen. Mocht het voorkomen dat deze gegevens niet correct of compleet blijken te zijn kunt u hiervan melding maken.

Wat kan ik doen om energie te sparen op de batterij van mijn telefoon?

Er zijn enkele dingen die u kunt doen om de energie van uw batterij te sparen.

1. Ten eerste kunt u tijdens het fietsen tussen de knooppunten de applicatie afsluiten of uw telefoon op stand-by zetten. Wanneer u Fiets! weer aanzet vindt deze automatisch weer uw locatie op de route.
2. U kunt in de meeste elektronica winkels externe batterijen of (zonne)-opladers kopen die u aan uw mobiele apparaat kunt koppelen.
3. Wanneer u thuis uw route uitstippelt en de kaart is geladen dan kunt u ook overwegen zonder internetverbinding te fietsen. Het nadeel is dat u niet wordt begeleidt.
4. Sluit alle actieve applicaties die u op u toestel aan heeft staan. Start het Multi-taskscherm door twee keer op de home-knop te drukken. Schuif de applicatie die u wilt afsluiten omhoog. Let op: de app wordt niet van uw toestel verwijderd maar slechts volledig afgesloten.

Via de website http://www.fietsappshop.nl kunt u ook mobiele laders aanschaffen.

Functies:

Waar vind ik op het Routeplein het 'routenummer' van een bepaalde route?

Als u, nadat u een route heeft gekozen, op 'bekijk route' klikt, dan heeft u twee opties: 'verstuur route' of 'print route'. Als u op 'verstuur route' klikt krijgt u een nieuw scherm (pop-up). Daar staat het routenummer en de naam van de route. Let op: Partnerroutes zijn op dit moment alleen beschikbaar voor de iPhone en iPod touch.

Hoe verwijder ik een route uit mijn lijst van opgeslagen routes?

U heeft twee opties:

1. In het menu van uw opgeslagen routes kunt u een route verwijderen door rechts boven te kiezen voor 'wijzig'. Al uw routes krijgen nu een minteken voor de route, als u op de min drukt dan komt er een knop met 'verwijder'. Druk vervolgens op 'verwijder' om een route definitief te verwijderen.

2. De tweede manier is door met uw vinger over de betreffende route te schuiven. Na het schuiven van uw vinger over de route verschijnt de optie 'verwijder', waarna u de route definitief kunt verwijderen.

Schuif uw vinger van links naar rechts en druk op de rode 'verwijder'-knop.

Kan ik vanaf huis, via de app, naar het dichtstbijzijnde knooppunt begeleid worden?

Met Fiets! kunt alleen een route plannen van knooppunt naar knooppunt. Een goede manier om naar het dichtstbijzijnde knooppunt te navigeren is door uw huidige locatie te kiezen. Vanaf uw huidig locatie (blauw balletje) kunt u tijdens het fietsen zien waar u heen gaat. Zoom de kaart in en u ziet precies welke straat of pad u in moet voor de dichtstbijzijnde knooppunt.

Waarom laadt de kaart niet en zie ik alleen knooppunten met nummers?

Het al dan niet tonen van kaarten hangt af van uw internetverbinding en van servers van externe partijen waar de kaarten van afkomstig zijn. Het kan soms voorkomen dat het laden van kaarten door n van deze factoren negatief benvloed wordt. Een oplossing voor problemen bij het laden van de kaarten kan zijn om de applicatie volledig te verwijderen van uw toestel en opnieuw te installeren. Apple/iTunes en Google onthouden dat u in het verleden Fiets! heeft gekocht. Het aankoopbedrag wordt niet nogmaals in rekening gebracht.

Ik ben niet tevreden over mijn route die ik op het Routeplein heb toegevoegd. Kan ik mijn route verwijderen?

Routes die u heeft toegevoegd op het Routeplein kunt u achteraf niet meer verwijderen. U zult in de applicatie zeker moeten weten dat u tevreden bent met uw route. Alle routes worden beoordeeld en goed of afgekeurd door ons. Als u echt niet tevreden bent kunt u ons altijd een email sturen met een verzoek een bepaalde route te verwijderen.

Ondersteuning:

Ik kan niet meer mijn positie bepalen met het knopje waarop een kompasroos staat. Toen de eerste keer de vraag kwam of mijn locatievoorzieningen gebruikt mochten worden, heb ik per ongeluk "NEE" aangeven.

In de instellingen van uw iPhone of iPod touch kunt u naar "PRIVACY" gaan. Daar staat "LOCATIEVOORZIENINGEN" en daar kunt u voor de Fiets!-app aangeven dat uw locatiegegevens gebruikt mogen worden.

Wat moet ik doen als Fiets! op mijn iPhone afsluit zonder dat ik er om vraag? (Bijvoorbeeld bij het plaatsen of ophalen van een route?)

Hiervoor zijn er vijf opties:

1. Start Fiets! opnieuw.

2. Start het Multi-taskscherm door twee keer op de home-knop (ronde knop, onderaan de voorkant van uw toestel) te drukken. Schuif het scherm van Fiets! omhoog om de app af te sluiten. Let op: de app wordt niet van uw toestel verwijderd maar slechts volledig afgesloten.

3. Zet uw toestel uit door bovenop uw toestel de knop ingedrukt te houden, of reset uw iPhone. Uw iPhone reset u door de homeknop en slaapknop samen 10 seconden ingedrukt te houden. (Uw gegevens worden opgeslagen, dus gaan niet verloren).

4. Mocht al het bovenstaande niet werken installeer Fiets! opnieuw. Dit doet u door Fiets! te verwijderen van uw iPhone en daarna opnieuw te installeren (dit is kosteloos; iTunes onthoudt dat u de applicatie ooit heeft gekocht).

5. Update uw iPhone met de nieuwste versie die beschikbaar is in iTunes. Wanneer u uw iPhone aansluit op uw computer zal iTunes u vragen of u de nieuwste versie wilt downloaden. Kies 'ja' en volg de instructies. LET OP: dit kan enige tijd duren maar bevordert de functionaliteiten van uw toestel.

Tijdens de routebegeleiding hapert de app wat is er aan de hand?

Het kan zijn dat bij een route die langer is dan 90km Fiets! moeite heeft met het laden van die route. Om optimaal van Fiets! te genieten is het advies om routes niet langer dan 90km op te slaan op uw toestel. Wanneer u een lange route in meerdere delen opslaat functioneert de app beter.

Overige:

Heeft u nog een vraag, aan- of opmerking? Stuur dan gerust een e-mail naar Fiets! of laat weten wat u van Fiets! vindt via een recensie in de App Store of Google Play Store. Het contactformulier vindt u in de link 'contact' bovenaan uw beginscherm, http://www.routeplein.be/contact

Apple:
Ga naar https://itunes.apple.com/app/fiets!-vl/id596732814?l=nl&ls=1&mt=8, klik op 'Bekijk in iTunes', scroll naar beneden en druk op 'Schrijf een recensie' of laat een recensie achter via de App Store op uw toestel.

Android:
Ga naar https://play.google.com/store/apps/details?id=com.stoneroos.android.fiets&feature=search_result, Klik op 'Een recensie schrijven' en laat een bericht achter in de Google Play Store.